În 2020 şi 2021, Europa a trecut printr-o perioadă extrem de incertă din cauza răspândirii pandemiei Covid-19. Acest lucru a dat naştere la o gamă largă de teorii ale conspiraţiei legate de pandemie, de exemplu, s-a spus că pandemia este o farsă, că virusul a fost creat într-un laborator şi că vaccinarea împotriva Covid-19 este o acoperire pentru microciparea oamenilor. Oamenii care cred în teorii ale conspiraţiei au efecte negative asupra societăţii, cum ar fi scăderea ratei de vaccinare, scăderea probabilităţii de a vota la alegerile guvernamentale, oameni care nu iau măsuri pentru a-şi reduce amprenta de carbon şi oameni care dezvoltă prejudecăţi şi idei rasiste faţă de minorităţi. Mai mult, credinţa în teoriile conspiraţiei îi determină pe oameni să nu aibă încredere şi să respingă informaţiile oficiale furnizate de oamenii de ştiinţă şi de guverne, ceea ce, la rândul său, poate duce la o înstrăinare de societate şi de democraţie. În întreaga Europă, mulţi tineri au fost şcolarizaţi acasă în timpul pandemiei şi, prin urmare, au fost izolaţi de prieteni şi profesori. În această perioadă, utilizarea mijloacelor de comunicare socială în rândul tinerilor a crescut, iar combinaţia dintre izolarea faţă de colegi şi aportul crescut al mijloacelor de comunicare socială, unde teoriile conspiraţiei prosperă, ar putea fi o situaţie ideală pentru ca teoriile conspiraţiei să înflorească în rândul grupurilor tinere.

Prin urmare, obiectivul general al proiectului Critical Balance, finanţat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene, este de a preveni riscurile care decurg din credinţa în teoriile conspiraţiei, inclusiv rasismul, intoleranţa şi rezistenţa faţă de ştiinţă în rândul tinerilor.

Obiectivele specifice ale proiectului pentru atingerea acestui scop sunt:

1. Sprijinirea şi consolidarea capacităţilor în rândul lucrătorilor de tineret cu metode inovatoare şi formare cu privire la modul de confruntare şi prevenire a credinţelor conspiraţioniste, în special a celor cu un nucleu rasist, în rândul tinerilor, atât în practicile online, cât şi în cele offline.
2. Creşterea gândirii critice şi a abilităţilor de cunoaştere critică a mass-media în rândul tinerilor pentru înţeleagă şi să abordeze mai bine teoriile conspiraţioniste atunci când se confruntă cu ele şi, astfel, să facă faţă mai bine riscului şi implicaţiilor inedite ale digitalizării şi disponibilităţii dezinformării.

Grupul ţintă al proiectului este alcătuit de lucrătorii din domeniul tineretului şi studenţi.

Consorţiul, compus din şase organizaţii europene, lucrează împreună pentru o perioadă de 30 de luni.
Pentru mai multe informaţii, vizitaţi site-ul web al proiectului.

Durata proiectului: 1 ianuarie 2022 şi 1 iulie 2024.
Sprijin financiar: Comisia Europeană, Programul Erasmus +.
Site-ul web al proiectului: https://www.criticalbalance.eu/
Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Acest website reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.
<< Înapoi
Newsletter
Ghid mini
Competenţele însuşite la cursurile noastre corespund nivelelor de competenţe lingvistice din Cadrul European Comun de Referinţă pentru Limbi Străine.